06 Januari 2010

Antara Rakan UMNO di BN dan Sahabat Pas di Geng Pakat Belum Daftar !!



Secara jelas melalui komposisi kaum dan etnik di Malaysia ini, kaum Melayu menguasai hampir 60% daripada populasi 27 juta rakyat Malaysia.

Maka secara matematik boleh dikatakan kaum Melayulah yang paling layak menerajui negara sebagai teraju pemerintahan sekiranya indikasi kepimpinan melalui kaedah demokrasi  yang mementingkan undi majoriti diguna pakai.

Ia berbeza dengan amalan ekonomi yang dipraktikkan oleh negara kita dengan berpandukan kepada sistem kapitalis.

Di mana sistem ini tidak meletakkan majoriti sebagai penentu tetapi kepada kaedah yang digubah dan diamalkan sejak zaman kolonial ini lagi. Memang pemerintah ada hak dalam mengatur perjalanan sosio-ekonomi negara tetapi sistem ini lebih bersifat 'autonomi' yang memberi kelebihan kepada kelompok yang berusaha keras dan opurtunis.

Akur dengan peninggalan penjajah ini, maka keadaan ekonomi Malaysia telah dicorak hampir 3/4 oleh bangsa selain Melayu.

Walaubagaimanpun, ekonomi banyak bergantung kepada kestabilan politik sesuatu negara-bangsa. Justeru itu penguasaan di dalam politik menjadi sasaran utama parti - parti siasah.

Untuk memerintah hanya diwakili oleh satu parti tunggal di Malaysia ini tidak mustahil jika dilihat rekod PRU-11 pada tahun 2004 dimana UMNO memenangai 109 daripada 210 kerusi Parlimen iaitu sebanyak 51%.

UMNO boleh membentuk kerajaan 'simple majority' kerana kerusi minima untuk membentuk kerajaan adalah 106 kerusi.

Tetapi UMNO tidak tamak. Ia kuat dengan disokong oleh parti - parti kompenan yang lain. Konsesus dan perjanjian yang dimeterai sejak tahun 1955 digenggam erat. Maka pembentukan kerajaan pusat dengan penyokong kerajaan menguasai 198 daripada 210 kerusi direalisasikan.

Secara jelas ketika itu, kuasa mutlak masih berada di tangan orang Melayu. Sebarang pindaan perlembagaan boleh dibuat dengan mudah dan undi berbelah bagi pasti akan menang jika ingin kelulusan sesuatu akta / usul. (tetapi tidak jika berlaku seperti Tragedi 14 Disember)

Ketika itu tiada langsung kedengaran isu yang mengugat sensitiviti kaum Melayu. Sama ada ia melibatkan perihal kepercayaan atau budaya Melayu, sangat sukar untuk melihat keadaan seperti yang melanda negara kini.

Rakan - rakan di dalam kompenan BN sangat taat kepada permuafakatan dan mengakui bahawa UMNO sebagai tunjang utama. Tidak ada sifat membuli tetapi lebih kepada 'mengukur baju dibadan sendiri'. Parti - parti ini tahu kekuatan dan kelemahan, maka penyertaan mereka di dalam parti dan kerajaan bergantung kepada prestasi mereka tersebut. Ia diteruskan sehinggalah hari ini.

Tetapi ia agak berbeza di kalangan parti pembangkang di Malaysia. Masing - masing ada doktrin dan matlamat perjuangan tersendiri. Masing - masing ingin menunjukkan siapa yang lebih hebat daripada yang lain. Selepas hampir 2 tahun PRU-12, mereka masih buntu untuk bersepakat menjadi 1 kompenan alternatif kepada BN. Lambang dan pendaftaran pun masih tidak nampak bayang!

 Agenda perjuangan parti - parti kompenan BN pun seakan sama dan mereka menghormati antara satu sama lain. Pergeseran itu lumrah dalam arena politik tetapi kesepakatan mereka tetap utuh.

Manakala agenda parti - parti pembangkang lebih banyak kerahsiaan di antara mereka. Ada agenda tersirat. Ini kita tidak dapat nafikan.

Beza antara rakan UMNO dan geng Pas dalam aspek menghormati agama rasmi persekutuan juga membawa kita untuk menilai keberkesanan konsep 'perkongsian kuasa' mereka.

Rakan - rakan UMNO terutama yang diangkat menjadi pemimpin, ADUN mahupun Ahli Parlimen dipastikan mereka tidak taksub kepada sesuatu misalnya kepercayaan atau budaya. Pemimpin - pemimpin yang bersifat radikal tidak akan diterima menerajui kepimpinan.

Berlainan pula di rakan Pas terutama DAP, pemimpin yang diangkat adalah tergolong di dalam kelompok cauvinis dan sangat skeptikal kepada orang Melayu! Tetapi yang lebih bahaya adalah kini keberanian mereka mengugat agama Islam dan raja - raja Melayu!

Kerana mereka tahu, jika Islam dan raja Melayu di aibkan maka mudahlah bagi mereka untuk memutuskan talian hayat Melayu di bumi Malaysia untuk membentuk Republik Malaysia!

Menyentuh mengenai calon dan wakil rakyat parti bukan Melayu, dilihat parti DAP lebih dikuasai oleh orang - orang beragama Kristian jika dibandingkan dengan MCA, MIC mahupun Gerakan.

Misalnya 15 Ahli Parlimen MCA kini tidak ada seorang yang beragama Kristian. Mudah dikenali melalui nama.

Tidak seperti nama - nama besar di dalam DAP seperti :
Anthony Loke Siew Fook - MP Rasah dan ADUN Lobak
Hannah Yeoh - MP Subang Jaya
Teresa Kok Suh Sim - MP Seputeh dan ADUN Kinrara
Ronnie Liu Lian Kiew - ADUN Pandamaran
Tony Pua Kiam Wee - MP Petaling Jaya Utara
Thomas Su Keong Siong - ADUN Pasir Pinji, Perak - Penolong S/Usaha Kerja DAP Pusat

Nama menunjukkan apa anutan mereka. Adakah mereka terlibat sama dalamkes Kalimah Allah ini sebagai 'tangan - tangan ghaib'?

Di PKR juga terdapat juga pemimpin berjiwa mubaligh seperti :
Dr Xavier Jayakumar - ADUN Seri Andalas
Dr Irene Fernandez - Ahli Majlis Pimpinan Pusat
William Leong Jee Keen - MP Selayang merangkap Bendahari Agung PKR
Johnson Chong - Pengarah Komunikasi PKR Pusat
Elizabeth Wong - ADUN Bukit TERLanjanG.

Secara jelas disini boleh disimpulkan berkongsi kuasa 'politik' dengan agama lain adalah lebih baik daripada pemimpin agama Kristian!

Benarlah firman Allah :
'Sekali - kali tidak akan redha orang -orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) sehinggalah kamu mengikuti jalan  - jalan hidup mereka'.
~ Al-Baqarah : 120

'Wahai orang - orang yang beriman, janganlah kamu menjadikan orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) menjadi teman setiamu, mereka satu sama lain sering melindungi. Barangsiapa diantara kamu menjadikan mereka teman setia, maka sesungguhnya dia termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang - orang yang zalim'.
~ Al-Maidah : 51



Tiada ulasan: