11 Februari 2010

Rasuah : Cina Memberi, Melayu Merasa ; Jika Tidak Memberi Tidak Ada Yang Merasa!!

Saya nak tergelak bilamana peniaga - peniaga Cina daripada Pertubuhan Gabungan Cina Malaysia (Hua Zong) menyatakan mereka memang tidak mahu terbabit dalam pemberian rasuah terutama kepada penjawat awam tetapi TERPAKSA melakukan kerana tiada pilihan? 

Terpaksa..kerana tiada pilihan? Atau terpaksa untuk dapat kontrak / projek / kerja tersebut dengan CARA MUDAH? 

Mengapa mereka merasuah? Mesti ada sesuatu sebab yang menyebabkan mereka merasuah penjawat awam?

Alasan mereka, tidak tahu prosedur dan sistem yang ditetapkan kerajaan. Ataupun untuk mengambil jalan pintas dengan mengenepikan prosedur dan sistem ini?

Kerana mereka tahu dengan prosedur yang perlu diikuti, sesuatu kerja/kontrak itu boleh terlepas ke tangan orang lain. Untuk menjamin kerja tersebut di dalam genggaman mereka, rasuah adalah penyelesaian 'terbaik'.

Masalah disini bukanlah disebabkan sistem atau prosedur mahupun perihal kakitangan kerajaan tetapi sikap semulajadi bangsa Cina ini iaitu 'Matlamat menghalalkan cara' membolehkan apa jua kaedah  atau metodologi digunapakai asalkan matlamat digapai!

Sama seperti kemestian bangsa Cina yang suka berjudi, maka perniagaan bagi mereka ibarat sedang bertarung di meja judi! Ada risiko rugi dan ada prospek untung!

Jika seseorang tu pandai bermain helah dan muslihat di dalam berjudi, maka 'helah' juga menjamin perniagaan untuk berjaya!

Sering kali bilamana kes yang melibatkan jenayah rasuah, yang dihadapkan adalah si penerima sedangkan si pemberi tidak dikenakan sebarang kesalahan atas sebab menjadi saksi utama pendakwaan.

Tetapi kajian kes tidak pun menjurus kepada mencari punca perlakuan rasuah itu berlaku. Adakah si penerima itu yang meminta atau si pemberi itu menawarkan rasuah untuk memudahkan kerja mereka?

Jika si penerima yang meminta rasuah, memang wajar dihukum keras! Tetapi bagaimana pula dengan yang memberi rasuah untuk mudahkan kerja dengan mengenepikan prosedur?

Saya beranggapan perjumpaan tertutup Huo Zong dengan SPRM semalam hanya untuk melindungi kepentingan perniagaan Cina di dalam perolehan tender / projek kerajaan kerana mereka tahu jika tanpa rasuah, tender tersebut hanya berlegar - legar di kalangan peniaga bumiputera sahaja!

Adakah mereka sanggup kehilangan kerja dan tender untuk menghapuskan rasuah? Bagi saya, mati hidup semula pun mereka tak sanggup kerana wang dan kekayaan adalah segala - galanya bagi mereka! Integriti dan akauntabiliti boleh tolak tepi!

Bagi saya hasrat SPRM untuk membenteras rasuah di kalangan peniaga adalah sangat wajar dan perlu disokong. Tetapi harus ingat rasuah akan terus menjadi duri dalam daging jika 2 faktor ini tidak di ambil kira iaitu punca/niat perlakuan rasuah (oleh pemberi) dan sebab penerima menerimanya.

Saya selaku penjawat awam melihat 'godaan' rasuah tersebut ada di mana - mana. Istilah 'melobi projek' juga boleh di gambarkan sebagai perlakuan rasuah, tetapi kenapa tidak bertindak? Pemberian tender secara terus (direct nego) perlu dihapuskan bagi menjamin nilai kerja yang dibuat adalah sama dengan nilai kontrak yang dibayar oleh kerajaan.

Pemberian tender secara terbuka memberi lebih banyak saingan dengan harga yang lebih kompetitif dan menguntungkan rakyat dan kerajaan bukan individu tertentu sahaja!

Tuntasnya, rasuah hanya akan berjaya dibendung apabila puncanya dikenalpasti dan ditangani. Bukan terus menghukum si perlakunya yang berfungsi untuk menyempurnakan 'kitar rasuah' tersebut. Hapuskan pemula 'kitar' tersebut, maka akan terhapuslah secara total penyakit rasuah ini!!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Local Fighter berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.