15 April 2010

Selepas Zaid Ibrahim, Chua Jui Meng Pula di Parlimen Batu!

Sepatutnya 13 April yang lalu adalah keputusan rayuan kes Tian Chua yang disabitkan kesalahan dengan menjadi anjing dan mengigit seorang anggota PDRM dan telah di jatuhi hukuman penjada 6 bulan dan denda RM 3,000.00

Kekasih gelap Elizabeth Wong ini (kekasih terang Elizabeth Wong ialah Khalid G), bertegas untuk tidak merayu kes ini. Walaubagaimanapun, Abg Nuar meminta beliau membuat rayuan kerana tidak mahu lagi berbelanja besar untuk pilihanraya kecil kerana kantungnya semakin susut untuk membayar kos guaman Karpal Singh atas kes liwatnya yang dibayar mengikut saat bukannya lump sum! hehehe..

Entah mengapa mahkamah tidak dapat memutuskan sama ada rayuannya diterima atau ditolak. Mungkin mahkamah tinggi yang mendengar rayuan ini sejak pertama kali pada 27 Januari lalu telah dijangkiti sindrom tangguh kes, maka keputusan tersebut terus tertunda...

Jika keputusan kekal, maka mengikut Perkara 48 (1)(e) Perlembagaan Persekutuan, bahawa seseorang itu hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen jika disabitkan atas satu kesalahan oleh mahkamah dan dihukum penajara tidak kurang setahun atau denda tidak kurang RM2,000.00 dan dia tidak dapat pengampunan bebas.

Mengikut hukuman yang telah dijatuhkan maka hilanglah kelayakan beliau sebagai Ahli Parlimen P115 - Batu kerana didenda RM3,000.00 dari denda maksimum RM2,000.00 sepertimana di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Dato' Seri Dr. Chua Jui Meng, mantan Menteri Kesihatan sedang berkira-kira untuk membuat 'come-back' dalam persada politik tanahair di sebalik baju yang dahulunya warna biru gelap dan kini biru muda !!

Seperti Zaid Ibrahim, orang yang baru setahun menjadi ahli parti PKR telah mendapat kepercayaan Anwar untuk bertanding di Hulu Selangor dengan mengenepikan hasrat penyokong tempatan untu melihat anak jati mewakili mereka, Chua juga bakal mendapat kepercayaan Anwar untuk beradu dengan BN di Batu kelak!

Tidak susah untuk kita menjangkakan siapa yang menang di Batu kelak kerana pilihanraya Hulu Selangor ini akan dijadikan 'precedent case'. Senario yang sama berlaku di kedua-dua kawasan ini. Parti BN yang kalah adalah 2 parti paling teruk keputusan pada PRU-12 dahulu iaiatu MIC dan Gerakan.

UMNO kedua-dua kawasan ini juga menuntut agar dipulangkan kembali kerusi ini kepada mereka kerana prestasi parti yang mewakili BN sangat teruk pada 2008.

Sudah pasti,jika diambil daripada kes di Hulu Selangorm calon BN bagi Batu adalah daripada Gerakan. parti yang sentiasa menjadi duri dalam daging BN.

Dan pasti tuntutan - tuntutan gila sepertimana yang berlaku di Hulu Selangor kini akan turut berlaku di Batu. Tuntutan ini pasti akan sentiasa di akur oleh Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN yang melihat hati rakan kompenan lebih diutamakan daripada perasaan dan hati pengundi..! Rasa denyut nadi rakyat konon!!

Maka kita akan lihat kemunculan semula dua orang bekas menteri BN di blok pembangkang dalam dewan rakyat. Semoga mimpi ngeri ini tidak berlaku.. sesuatu yang drastik perlu dilakukan oleh Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN bermula di Hulu Selangor petang nanti.. gunakan kuasa dan pengaruh yang ada bukan tunduk layu dengan desakan orang yang kalah di tempat sendiri pada PRU lepas!!!

p/s - Hadiri khusus selama 2 minggu. Maka ini adalah artikel terakhir untuk bulan ini. Insya Allah bulan Mei nanti kembali menulis..

1 ulasan:

waldquarnstrom berkata...

Aji diamond diamond diamond diamond diamond diamond - Tioga
Aji diamond diamond diamond diamond diamond diamond titanium cerakote diamond diamond diamond diamond diamond diamond titanium hoop earrings diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond titanium white diamond diamond diamond diamond titanium alloy diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond diamond schick quattro titanium diamond diamond diamond