11 Disember 2009

Ekonomi Malaysia Masih Lemah, Gabenor BNM Umum Bonus Tambahan!!


Lanai Kijang - Hotel dan resort milik Bank Negara Malaysia. Tersergam indah di Jalan Sultan Salahuddin. Sasana Kijang - lokasi baru pejabat BNM turut dibina dengan kos yang tidak diketahui..

Sempena majlis makan malam tahunan Bank Negara yang menyambut ulangtahun ke-50 baru-baru ini, Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Abdul Aziz telah mengumumkan tambahan bonus satu bulan untuk kakitangannya.

Untuk kakitangan Bank Negara, bonus diberi berdasarkan merit pencapaian prestasi pekerja. Maka sekurang - kurangnya bonus yang diberikan adalah dua bulan. Maka jika pekerja cikai sekalipun akan dapat 2+1 menjadi 3 bulan bonus tahun ini!

Bukan niat saya nak mengungkit atau cemburu dengan bonus yang diberikan kepada pekerja BNM. Memang mereka layak mendapatkannya jika diukur dengan prestasi kerja BNM yang kembali memulihkan prospek ekonomi Malaysia pada landasan yang betul setelah mengalami defisit dan pengucupan 3 suku tahun berturut - turut.

Tetapi ia tidak adil kerana prospek penjanaan ekonomi negara banyak bergantung kepada banyak badan terutama kerajaan dan GLC. Majlis Perundingan Ekonomi Negara (MPEN), Unit Perancang Ekonomi (EPU), MAMPU, JPM dan jabatan kerajaan (macam JKR ni..hehehe) juga tidak ketinggalan dalam pemulihan ekonomi negara.

Kasihan tengok penjawat awam yang sanggup bersengkang mata siang dan malam urus pasal ekonomi negara tetapi kerajaan menyatakan tiada bonus kerana dana kerajaan terhad.

Ini berlainan pula dengan BNM yang hanya menguruskan duit dan kewangan sahaja. Apakah kerana BNM yang mengawal kertas - kertas bercop ringgit Malaysia, maka mereka perlu mendapat lebih daripada orang lain?

Bank Negara Malaysia bukan seperti bank-bank komersil lain. Ia terikat dengan kerajaan. Sebarang kata putus daripada kerajaan ia perlu mengambil kira.

BNM bertindak sebagai pengawal pasaran ekonomi negara bukannya penentu dasar kerana dasar masih dipegang oleh pemimpin pemerintah!

Dengan indeks inflasi yang masih ditakuk lama ( 3%  - seperti dilaporkan oleh Dato' Chor Chee Heung (Timb Menteri Kewangan) ), dan KDNK yang belum memberangsangkan, tukang 'simpan dan bagi' duit ini langsung seperti tidak menghiraukan kejerihan rakyat marhaen.

CUEPACS perlu bawa perkara ini ke pengetahuan Dato' Seri Perdana Menteri!

Tiada ulasan: