08 Oktober 2009

BN Masih Amalkan Politik Gaya Kampung di Bagan Pinang!

Saat selepas saya menonton berita di NTV7 petang semalam (7 Okt 2009), saya berasa amat kecewa dan tidak selesanya hati apabila diberitakan bahawa kerajaan akan mengumumkan 2 berita baik pada hari ini ( 8 Okt 2009) kepada penduduk India di Estet Siliau kalau tidak silap saya.

Ia adalah pembinaan sekolah jenis kebangsaan (tamil) dan pemberian rumah kos rendah.

Saya bukan menentang hasrat kerajaan ini tapi ada dua kesangsian saya berkenaan gula-gula getah pemberian kerajaan ini.

Pertama, kenapa kerajaan 1Malaysia hanya melihat 19.2% pengundi India sebagai faktor dominan untuk menang di Bagan Pinang tetapi lupa kepada kaum yang mempunyai majoriti lebih 66% sebagai pengundi yang layak berdaftar? Kenapa ini masih juga berlaku sedangkan pengalaman PRK lepas telah menunjukkan kita bahawa pengundi minoriti ini tidak menunjukkan sokongan yang jelas pada kertas undi?

Kedua, adakah ini konsep 1Malaysia? Jika benar seperti dikata, disinilah mulanya gagasan penyatuan dan perpaduan kaum digerakkan. Bukan pembinaan sekolah vernakular ini tapi satu sekolah kebangsaan, tak perlu sekolah jenis kebangsaan lagi dibina di Malaysia! Jika tidak benar, maka sahih dan tepatlah konsep 1Malaysia ini merupakan retorik dan idealisme subjudis kerajaan.

Pilihanraya K.Terengganu, pemberian insentif kepada sekolah-sekolah Cina tidak membantu sokongan kaum itu yang cuma kurang 5% daripada pengundi K.Terengganu. Kes di Kuala Sepetang dalam Parlimen Bukit Gantang juga tidak dijadikan iktibar oleh BN.

Sebegitu juga di Bukit Selambau, pelbagai janji2 pembangunan ditawarkan kepada India yang juga bukanlah kaum majoriti pengundi juga tidak berjaya.

Di Bagan Pinang, episod ini terus berulang tanpa ada kesedaran oleh BN untuk membela kaum penentu jatuh dan bangunnya kerajaan - MELAYU!

Saya bukan bersifat ultra-melayu tapi lebih kepada ledakan perasaan kekecewaan saya kepada kerajaan yang lebih menghargai kaum lain selain melayu. Ini bukan sahaja terjadi di dalam pilihanraya kecil tapi dalam segala aspek.

Hak orang melayu semakin dikesampingkan. Berbicara hak akan dituduh rasis dan cauvinis manakala hak kaum lain itu perjuangan hak asasi.

Kenapa tidak di Bagan Pinang ini, insentif perlu diberi kapada kaum melayu yang menjadi faktor utama kerajaan Negeri Sembilan berdiri kukuh. Dalam 21 ADUN BN, 19 adalah UMNO. MIC dan MCA tersungkur di Negeri Sembilan atas sebab tidak mendapat sokongan bangsa mereka sendiri. Adakah pemimpin BN buta mata dan buta hati melihat senario dan realiti sebenar?

Sokongan orang Melayulah yang menyebabkan UMNO terus berkuasa di Negeri Sembilan. Dan kuasa orang Melayulah yang menyebabkan 3 DUN UMNO (Paroi - Ampangan - Sikamat) yang dihuni oleh kebanyakannya teknokrat dan bijak pandai Melayu Negeri Sembilan kalah pada PRU lepas.

Memanglah benar kata orang, UMNO parti orang kampung. Orang bandar pasti tidak menyokong UMNO walaupun kejayaan mereka hasil daripada UMNO dan kerajaan. Persepsi dan mentaliti bijak pandai ini perlu diubah untuk menyokong kembali kerajaan yang memerintah. UMNO juga perlu buang imej bongkak dan sindrom penafian untuk menerima hakikat ini dan menggerakkan usaha ke arah meraih kembali sokongan bijak pandai melayu.

Jika UMNO ingin terus berkuasa, mereka perlu pandang dahulu kepada oranng yang mempertahankan mereka di puncak kuasa bukan kepada orang lain yang tidak pasti sokongannya itu bertahan sampai bila.

UMNO dilihat sangat defensif dan takut kepada dua parti kompenan yang GAGAL secara total dalam PRU lepas. Natijahnya, orang yang setia memepertahankan kerajaan dipinggirkan, orang yang menentang pula dikendong-kendong.

Adakah ini pengakhiran nasib orang Melayu di Malaysia. Alternatif kepada pihak pemerintah juga dilihat mengamalkan dasar yang lebih berbahaya kepada Melayu. Dimana dahan untuk bergayut, Dimana tiang untuk berpaut.

Benarlah kata-kata pepatah popular orang Melayu, " Beruk dihutan disusukan, Anak dirumah mati kelaparan" akan menjadi " Bukan Melayu diutamakan, Bangsa sendiri melarat,managih simpati"

Tiada ulasan: