01 Oktober 2009

Pemilihan Isa di Bagan Pinang : Dr. M benar, pemilihan Isa juga tidak salah

Salam..

Tidak terlewat untuk saya ucapkan Selamat Menyambut Hari Lebaran pada semua umat Islam. Syukur pada Allah kerana kita masih dapat menyambut Syawal dalam suasana aman dan harmoni.

Teka - teki pemilihan calon bagi PRK N31 Negeri Sembilan telah terlerai sudah. TS Isa telah dinobatkan sebagai calon BN menentang Pesuruhjaya PAS N.Sembilan.

Ironinya inilah kali pertama Tan Sri Isa bertanding di kampungnya kerana selama ini beliau bertanding di DUN Linggi ( termasuklah kg. saya di Kundur Hilir sebelum ianya dibuat persempadanan semula tahun 2004 untuk masuk ke Dun Chembong).

Sapa yang tidak kenal dengan Isa Samad? Orangnya peramah, suka bergaul, selalu berseloroh dan bila berucap dipentas mesti ada lawak jenaka.

Tetapi pemilihan beliau sebagai calon penuh ranjau dan duri. Saya juga berada di dalam dilemma sama ada menyokong kenyataan Dr. M atau tidak berkenaan Isa sebagai calon BN di sini.

Dalam satu aspek, memang ada kebenaran Tun Dr. Mahathir menyatakan bahawa lebih baik Isa tidak menjadi calon kerana track record yang agak tercalar sedikit. Ada pihak yang menyokong dan menyanggah kenyataan ini.

Bagi pendapat saya, untuk memenangi pilihanraya kecil dengan pilihanraya umum agak berbeza. Untuk pilihanraya kecil, sentimen pengundi setempat dijadikan faktor dominan untuk penentuan calon paling layak. Manakala PRU, isu-isu nasional mewarnai perang psikologi untuk memikat pengundi.

Tun Dr. M mungkin melihat daripada segi kesannya kepada negara amnya. Transformasi UMNo yang dicanangkan masih belum menampakkan hasilnya. Ini yang dilihat daripada kaca mata negarawan tersebut.

Manakala pembesar-pembesar UMNO terutama Presiden dan Timbalan melihat isu ini lebih kepada isu setempat dan sentimen pengundi di P.Dickson tidak boleh diketepikan terus.

Walau apapun pendapat dan hujah, keputusan telah dibuat dan semua penyokong BN perlu akur dan taat. Maka peperangan untuk memenangi hati rakyat perlu dimulakan sekarang.

Kita harus ingat, walaupun wajah kemenangan sudah kelihatan tetapi sikap over-confident boleh memakan diri. Lihat sahaja apa yang terjadi dengan Kuala Terengganu dan Bukit Gantang.

Strategi dan taktik berkempen juga perlu sesuai dengan kehendak pengundi setempat. Cara konvensional sudah seakan tidak relevan lagi. Pendekatan baru yang lebih realistik dan pro-aktif mesti digunakan.

Sikap defensif BN-UMNO dalam pilihanraya kecil selepas PRU-12 menampakkan kegagalan yang nyata. Kaedah offensif sangat-sangat diperlukan untuk mematahkan serangan pembangkang terutama character assassin yang diguna pakai saban kali oleh pembangkang.

Jika ada pihak mempertikaikan Isa sebagai calon recycle. Jangan lah duk pertahankan Isa sahaja tapi perlu menyerang kembali calon PAS yang lagi teruk. Recycle dan tak pernah menang walaupun di kampung sendiri (Lenggeng). Zulkefly kalah di DUN Lenggeng dengan YB Mustpha Salim walaupun ketika itu team Dato' Ishak Ismail tidak membantu jentera kempen.

Ini kan pula di tempat sepak terajang Isa Samad sejak kecil lagi.

Tetapi nampaknya PAS agak berhati-hati memainkan sentimen peribadi Isa di pilihanraya ini takut-takut ketika asyik berceraramh menghentam Isa, kayu melayang dari tempat penonton hinggap di dahi! Waspadalah..!!

1 Celaan Untuk Isa,
1 Tambahan Undi Untuk BN!

Tiada ulasan: