13 Oktober 2009

Bagan Pinang : Gagalnya Fahaman Ekstrimis Menapak di Selatan Tanah Air


 
Berakhirnya episod Pilihanraya Kecil ke-9 bagi penggal Parlimen ke-12 ini telah mencatatkan satu lembaran baru bagi perjalanan siasah politik di negara Malaysia yang tercinta ini.

Signifikan kemenangan cemerlang calon dihati rakyat Tan Sri Dato' Seri Utama Hj Mohd. Isa Bin Hj Dato Abdul Samad sangat bermakna kepada parti pemerintah. Kemenangan yang telah dijangka telah dibayar dengan bonus sekali apabila majoriti telah memuncak dan telah memberi isyarat kepada lawan mereka, tanpa undi pos BN masih boleh menang!

Jauh disudut hati saya ingin suasana dan keceriaan jentera parti yang bertungkus lumus selama lebih 2 minggu ini akan berterusan di pilihanraya - pilihanraya kecil yang lain. Ini telah menaikkan semangat dan moral yang tinggi di kalangan penyokong tegar kem Barisan Nasional (BN).

Ironinya, kemenangan TS Isa telah memberi isyarat jelas bahawa taktik kempen 'character assassination' pembangkang telah memakan diri. Cubaan untuk mengecop TS Isa dengan kesalahan rasuah langsung tidak diambil peduli oleh pengundi untuk menentukan siapa calon idaman kalbu untuk dipangkah di kertas undi.

Pengundi di Port Dickson lebih tertarik dengan personaliti calon yang tidak hipokrit dan sangat setia pada partinya. Belum pernah terjadi dalam sejarah pilihanraya selepas PRU-12, calon BN menang di semua saluran dan peti undi. Saluran 3 dan 4 yang menjadi igauan ngeri BN pasca PRU 12 telah menjadi pembakar semangat dan menambahkan keyakinan untuk berhadapan pembangkang dalam siri - siri pilihanraya lain kelak.

Kegagalan Orang No. 1 PAS di Negeri Sembilan menandanya pengaruh dan personaliti parti bertopengkan Islam ini di Selatan Tanah Air khususnya di Negeri Sembilan tidak berjaya menambat hati majoriti. Dengan tindakan provokasi keterlaluan dan politik gaya Machivellian telah menjadikan mereka seolah-olah hilang hala tuju dan doktrin Islamisasi yang dijunjung selama ini.

Ini adalah disebabkan keterdesakan untuk menang untuk meneruskan episod mendabik dada kepada lawan mereka. Atas sikap inilah, pertimbangan dan rasional mereka lenyap ditelan emosional dan sikap radikal. Sikap memberontak dan menunjuk-nunjuk perlakuan jelek mereka di depan pengundi menjadikan petak calon mereka di kertas undi tidak dipangkah oleh sebilangan besar pengundi atas pagar.

Dengan teguran Tok Guru mereka supaya menjaga tertib dan tidak mengaibkan orang lain dikesampingkan menjadikan mereka telah derhaka dan sekaligus melihatkan betapa cakap dan fatwa daripada 'Orang Mulia' tidak lagi didengar.

Tok Guru tidak lagi berperanan sebagai panduan dan pemberi nasihat. Anak buah semakin menggila diatas terdesaknya untuk menang. Sikap ekstrimis dan semakin membarah. Hanya satu penyelesaian - tindakan tegas! Bedilan gas pemedih mata, bedukkan belantan dan siraman air rahmat daripada jentera FRU mungkin menenteramkan jiwa sang pemberontak.

Tetapi satu kesimpulan disini, rakyat Negeri Sembilan menolak politik ekstrimis dan hipokrit!
Ayuh Tan Sri Isa...go for Teluk Kemang Parliamentary in next GE!!!





Tiada ulasan: