29 November 2009

Rombakan Kabinet : Perubahan Pucuk Kepimpinan N9, Isa MB Baru?



Desas - desus rombakan kabinet Kerajaan 1Malaysia semakin kuat bertiup. Najib sedang meneliti dan menilai tahap KPI setiap menteri, timbalan menteri, MB & exco negeri pimpinan BN dan YB daripada BN khususnya UMNO.

Di jangka paling lewat kabinet akan dirombak adalah pada bulan Februari 2010 atau awal Mac 2010.

Di Negeri Sembilan, dikhabarkan pengaruh Tan Sri Isa Samad semakin meningkat. Ada ura - ura beliau akan mengambil kembali kerusi Menteri Besar daripada Mat Hassan ekoran kejayaan beliau mengatasi krisis keyakinan BN pada setiap kali pilihanraya kecil selepas PRU-12.

Mat Hassan akan disediakan tempat di Jemaah Menteri dengan perlantikan senator! Ia agak kompleks tetapi inilah seni tari politik garapan Najib yang sukar untuk dijangkakan.

Di Rembau ini, memang itulah yang dicakap. Isa MB N.Sembilan, Khairy menjadi Timbalan Menteri. Kementerian mana masih belum mendapat bayangan lagi.

Mat Hassan dilihat agak perlahan untuk menjelmakan kembali semangat 'Pembangkang Sifar' di Negeri Sembilan seperti mana yang pernah dikecapi semasa era pemerintahan Tan Sri Isa pada tahun 1995 dan 1999.

Bagi pendapat saya, lebih baik pemerintahan di Negeri Sembilan ini diberi kepada orang yang lebih muda manakala kedua -dua pemimpin tersebut iaitu Tan Sri Isa dan Dato' Mohammad Hassan diangkat di kabinet Persekutuan.

Politik UMNO di Negeri Sembilan sukar digugat. Pengaruhnya semakin berkembang di kalangan pengundi muda. Tetapi dikalangan pengundi Cina, DAP lebih dominan. MCA semakin kurang popular ekoran krisis yang tidak berkesudahan.

Di Negeri Sembilan, satu gerakan oleh UMNO perlu diwujudkan untuk menyekat pengaruh sosialis DAP dengan sasaran untuk menumbangkan ketua Pemuda DAPSY iaitu Loke Siew Fook di Parlimen Rasah dan DUN Lobak. UMNO kini perlu menggantikan peranan MCA dan Gerakan di N.Sembilan dalam meraih undi kaum Cina.

Walauapapun, kestabilan politik UMNO di Negeri Sembilan wajar dicontohi oleh UMNO di Negeri lain seperti Kedah, P.Pinang, Selangor dan Terengganu jika mahu menjadi parti siasah paling popular. Walau ada sedikit kemelut ia ditangani dengan segera dan penuh berhemah.

Semoga kempen 'Pembangkang Sifar 2013' dan Misi Tawan P-A-S (Paroi - Ampangan - Sikamat : 3 DUN Majoriti Melayu yang pembangkang menang lepas) berjaya dengan cemerlangnya. Insya-Allah...

Tiada ulasan: