20 November 2009

Rombakan Kabinet : KPI Koh Tsu Koon Boleh Di Pakai ?


Selepas lebih 6 bulan terbentuknya Kerajaan 1Malaysia, kini tiba masanya Dato' Seri Hj Mohd Najib Bin Tun Hj Abd Razak menunaikan janji pertamanya dahulu, ' Prestasi Menteri Akan Dinilai Selepas 6 Bulan'.

Maka pada 27 Julai 2009, Najib umumkan kaedah penilaian melalui Indeks Prestasi Utama (Key Performance Indicator) dan 6 Bidang Keberhasilan Utama Negara (National Key Results Area - NKRA).

Setiap menteri dan timbalan menteri dinilai melalui 'buku rekod'. Jika ada yang dapat 'merah' atau 'cukup - cukup makan' sahaja, dia akan disingkirkan. Ini janji Perdana Menteri 1Malaysia. Semua pihak akur dan melihat ini petanda positif untuk menunjukkan kemampuan pimpinan baru negara melaksanakan tugas dan amanah.

Isunya disini ialah, individu yang dipertanggungjawabkan untuk membuat penilaian ini adalah orang yang kalah pada pilihanraya umum ke-12, seorang bekas Ketua Menteri yang penuh kontroversi dan mewakili parti kompenan BN yang sering mencetuskan rasa tidak selesa di kalangan rakan kompenan terutama parti pimpinan Perdana Menteri sendiri!

Kredibiliti Tan Sri Koh Tsu Koon pernah dipertikaikan di dalam dewan rakyat oleh Dato Aziz Mohamad, MP Sri Gading. Ada juga suara - suara menyatakan modul KPI garapan Koh Tsu Koon ini bias dan tidak tepat dalam menilai Menteri dan Kementerian.

Seharusnya penilaian yang ingin dibuat dibentangkan kepada umum untuk dibincang dan dibuat penambahbaikan. Perlunya ada percambahan idea terutama daripada tokoh - tokoh akademik dan mantan pemimpin untuk menjadikan penilaian KPI ini sangat efiisien dan berkesan.

Mungkin ada kegusaran dihati beberapa menteri akan keputusan yang bakal keluar daripada KPI ini tidak mencerminkan situasi sebenar. Maka mekanisma implementasinya sangat diragui, terutama kepada pak - pak menteri yang tidak rapat dengan Menteri di JPM ini.

Mesti ada suara yang mempertikaikan relevansinya KPI ini sedangkan menteri pengubal dan perlaksananya pun mempunyai penilaian prestasi yang tidak seberapa. Pasti isu ini akan dibangkitkan kelak !

Maka tidak hairanlah, keputusan KPI ini akan menjadi kontroversi. Kita tunggu sedikit masa lagi.

KPI Menteri Atas Penilaian Rakyat

Bagi saya, orang yang paling layak menilai prestasi menteri dan kementerian adalah rakyat marhaen. Ini kerana rakyatlah yang menjadi 'stakeholder' terbesar negara dan suara inilah yang perlu dijadikan 'bench mark' dan kayu ukur menilai prestasi menteri.

Saya pasti jika rakyat yang menilai ramai menteri - menteri ini terpaksa 'mengemas meja' dipejabat masing - masing.

Jika kita buat output daripada 6 bidang NKRA tersebut, bagi saya cuma satu sahaja yang boleh diterima ! Hanya Bidang Pertama iaitu Meluaskan Akses Pendidikan Berkualiti dan Berkemampuan yang diketuai oleh Tan Sri Timbalan Perdana Menteri mencapai sasaran.

Bagi Bidang Kedua iaitu Mengurangkan Kadar Jenayah (dipimpim oleh Dato' Hishamuddin) dan Bidang Ketiga iaitu Memerangi Rasuah (Nazri Aziz). Sesuatu perlu dilakukan segera terutama memulihkan reputasi PDRM dan SPRM. Persetankan tohmahan pembangkang yang memang menjadi cita -cita mereka untuk menjadikan 2 badan ini jijik di mata masyarakat. Mereka hanya pandai membela penjenayah dan perasuah !

Bidang Ke-4 dan Ke-5 iaitu Meningkatkan Taraf Hidup Rakyat Berpendapatan Rendah ( Dato' Shahrizat) dan Memperkasa Prasarana Luar Bandar & Pedalaman (Shafie Apdal) perlu mendapat perhatian dan tindakan drastik memandangkan kelompok sasaran inilah menjadi faktor utama kekalnya BN berkuasa.

Bidang ke-6 iaitu Menambahbaik Pengangkutan Awam merupakan bidang NKRA yang paling teruk 'buku rekodnya'. Lihatlah ketuanya sendiri iaitu Dato Ong Tee Keat yang tak sedar diri. Disebabkan mabuk kuasanya, kementeriannya tunggang langgang (rujuk artikel saya terdahulu mengenai MOT). Hanya hebat di kertas sahaja tetapi implementasi masih tidak ada. Menteri ini dicadangkan untuk digugurkan.

Tuntasnya, Najib perlu menggunakan kebijaksanaan beliau untuk menilai setiap KPI Menteri dan Timbalan Menteri bukan hanya kepada catatan oleh Koh Tsu Koon tetapi juga kepada respon masyarakat umum.

2 ulasan:

hilbert berkata...

Salam bro,

itulah yang memeningkan kita...kenapalah Najib melantik menteri yang sudah kalah untuk menilai prestasi menteri yang menang pada PRU yang lalu...betul-betul pelikkan.

nanti dibuatnya Koh Tsu koon hanya menteri Cina saja yang KPI mereka 100% bagus...matilah! bukan boleh percaya sangat kaum pendatang tu..otak Komunis..otak samseng..otak penipu.

sri mersing berkata...

salam,

Najib pun pandai. Kita tgk siapa yg kena=)