08 Disember 2009

Pemimpin, Pengikut dan Pengikat !!


Gambar Hanya Ilustrasi. Sebenarnya saya nak letak gambar Nazri di 'superimpose' kan  tapi tiada masa. Memang tak terlawan karya Bro Jeffry. Hehehe

Hari ini kecoh dalam blogosfera berkenaan perihal bangsat Menteri di JPM yang bertugas menutup lampu dan suis aircond Parlimen Dato' Seri Nazri Abdul Aziz.

Nazri menyatakan bahawa Tun Dr. Mahathir 'bloody racist' sebab pertahankan  BTN untuk tidak dirombak. Berita di Buletin Utama TV3 sebentar tadi juga ada mengulas tetapi lebih berpihak kepada Dr Mahathir nampaknya! Maklumlah Dato' Johan Jaafar boss besar Media Prima sangat hormati Dr Mahathir.

Dr Mahathir menasihatkan kerajaan agar jangan menari mengikut lenggok melodi dendangan pembangkang. Saya juga telah beberapa kali mengulas berkenaan isu ini di dalam artikel blog saya yang lepas - lepas.

Dek kerana terlampau asyik mengikut tarian mereka, kerajaan Islam Hadhari Pak Lah diaibkan seaib - aibnya pada PRI-12.

Zaman Kerajaan 1Malaysia ini pun sangat akur mengikut rentak pembangkang. Lihat kes PPSMI, SPR, SPRM, PDRM (Kes Kugan dll) ,Teoh Beng Hock, Kes Liwat Anwar, ISA dan yang terbaru BTN.

Kenapa perlu kerajaan respon dengan terlampau cepat atas sesuatu perkara dan isu yang dimainkan pembangkang ? Kenapa tidak respon secepat itu jika sesuatu isu dilontarkan oleh rakyat marhaen yang lebih banyak dan yang mempunyai kuasa mengundi? Apa yang nak dilayan orang yang memang - memang tidak menyokong dan memangkah kita di kertas undi. Lebih baik layan kerenah rakyat lain !!

Inilah beza Pemimpin, Pengikut dan Pengikat!

Dr. Mahathir adalah pemimpin yang sejati. Beliau tahu apa yang difikirkan dan disasarkan oleh musuh politik. Setiap gerak langkah musuh politik dapat dihidu dan dipatahkan dengan segera sebelum ia semakin disensasikan! Inilah gaya pemimpin politik yang hampir tidak ada di kalangan pemimpin Malaysia sekarang baik kerajaan ataupun pembangkang.

Yang ada bersepah di Dewan Rakyat dan Dewan Negara adalah pengikut. Hanya angguk apabila diminta. Hanya mengangkat tangan apabila dipinta. Keluar dewan apabila memprotes atau dihalau kerana kurang ajar.

Inilah produk pemimpin wakil rakyat Malaysia hari ini. Tetapi ada yang lebih malang dan naif ialah wakil rakyat yang menjadi Pengikat!

Takrifan Pengikat ini bagi saya ialah seseorang yang menggelarkan diri mereka pemimpin tetapi gerak langkah, tutur kata dan perbuatan mereka tidak menunjukkan ciri -ciri pemimpin. Terikat dengan sesuatu isu dan terlampau akur dengan permainan isu tersebut.

Contoh terbaik pengikat adalah Nazri Aziz. Ada beberapa contoh wakil rakyat lain yang menjadi Pengikat ini misalnya Zulkifli Nordin (terlampau cepat tukar pendirian), Nik Aziz (terikat dengan nepotisme (keluarga) dan kronisme (anak didik)).

Mereka ini tidak layak diminta buah fikiran mereka. Idea yang lahir lebih kepada mengikut kata kebanyakan. Kita telah melihat sejarah bahawa pemimpin yang ideal adalah pemimpin yang membuat keputusan yang tidak popular pada pandangan umum tetapi lebih kepada kesan jangka panjang.

Sejarah juga akan menilai wakil -wakil rakyat ini sama ada mereka adalah pemimpin, pengikut ataupun pengikat!!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SLM BRO..SI BOTAK TU SAPE? APE JASA DIA KT NEGARA KLU NK DI BANDINGKAN DGN TUN?. HARKK PTUIHH!! DIA PATUT PEGI CERMIN MUKE DIA DULU LA. PAKAI MEKAP TEBAL2 MCM WAYANG OPERA KEHKEHKEH