10 Disember 2009

Persamaan Antara Ahli Politik dan Penjenayah !



Majalah TIME Edisi 7 Disember 2009 di dalam kolum 'Briefing' ada di paparkan tentanng statistik 'Hate Crimes' atau jenayah kebencian di Amerika Syarikat bagi tahun 2008.

Secara kumulatifnya seramai 9,700 orang menjadi mangsa jenayah kebencian ini. Ringkasnya dibawah ini ditunjukkan statistik mengikut kategori :
-  Kaum atau Bangsa = 4,943 mangsa
-  Agama  =  1,732 mangsa
-  Orientasi Seks  =  1,706 mangsa
-  Etnik dan Lain2  =  1,311 mangsa

Data di atas cukup membuktikan bahawa faktor perkauman menjadi punca utama berlakunya jenayah kebencian ini.

Amerika Syarikat menggelarkan diri mereka 'The best ruling democracy in the world' tidak dapat lari daripada isu perkauman dan perbezaan bangsa. Walaupun mempunyai seorang Presiden berkulit hitam yang dibantu oleh Setiausaha Negara berkulit putih tetapi jenayah kebencian masih menjadikan kaum sebagai faktor utama.

Bagi kes agama jumlahnya hanya 1/3 daripada jumlah kes kaum/bangsa. Ini menunjukkan sentimen perkauman lebih tinggi daripada sentimen agama di negara paling berpengaruh di dunia ini.

Iya, mungkin tidak dapat dinafikan bahawa agama di anggap perkara remeh di Amerika Syarikat tetapi dasar imprealis baru selepas Tragedi 11 Sept, Presiden Bush ketika itu melancarkan apa yang dinamakan 'The New Crusade' atas matlamat menjadikan Islamofobia tercapai.

Tetapi nampaknya perkauman lebih menebal berbanding sentimen agama.

Politik Kebencian di Malaysia

Di Malaysia ini lebih unik kerana bangsa sering dikaitkan dengan agama. Melayu akan dikenal sebagai Islam. India dengan Hindu dan Cina dengan Buddha. Walaupun ada India dan Cina yang beragama Islam dan Kristian, faktor kulit atau ras tetap dijadikan rujukan utama.

Gaya pergerakan parti siasah di Malaysia ini sejak 1955 (PRU-1) hingga kini masih tidak berubah. Taktik menabur fitnah dan menghasut orang ramai untuk membenci parti lawan menjadi lumrah.

Seharusnya parti - parti yang bertanding ini perlu menunjukkan apa yang telah dan akan mereka buat untuk rakyat, bukan hanya menjaja tin - tin kosong dan menempelak parti lawan kononnya tidak Islamis atau sebagainya.

Tetapi keadaan pada hari ini lebih parah. Parti fasis DAP yang menjadi parti multi-bangsa (kononnya tetapi dimonopoli oleh Cina) yang paling lama bertahan di dalam arena politik tanahair sudah semakin menunjukkan dirinya yang sebenar.

Kenyataan Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming sungguh menusuk hati rakyat Melayu dan Islam di Malaysia. Dia mempertikaikan dana awam untuk pembinaan masjid di Malaysia. Ini merupakan bibit - bibit berlakunya jenayah kebencian atas sentimen yang dimainkan oleh Nga ini.

Sebelum ini ada suara -suara yang mempertikaikan azan Subuh, tulisan jawi dan hak tanah wakaf. Perkara ini semakin menjadi -jadi sejak kebelakangan ini. Apa reaksi kerajaan? Biasalah..kerajaan sekarang ini bertindak apabila perkara itu dimainkan oleh pembangkang. Selepas itu, pemimpin-pemimpin kerajaan bertekak sesama sendiri, pembangkang tersengeh - sengeh tengok!

Bangsa Melayu sangat sinonim dengan agama Islam. Seseorang Melayu yang keluar / murtad Islam akan hilang haknya sebagai orang Melayu. Ini tercatat di dalam Perlembagaan Negara. Justeru itu, sebarang isu yang melibatkan Islam akan mendapat perhatian dan respon segera daripada orang Melayu.

Orang Melayu sangat sensitif kepada isu Islam dan adat mereka. Kerana sejarah telah menunjukkan bahawa apabila sensitiviti orang Melayu ini dipersoal dan diperlekehkan akan terjadinya apa yang kita ketahui perkataan ASAL orang Melayu iaitu AMOK!!!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BTUL LA BRO..AKU STUJU!. KLU NAK DI HARAPKAN BEBERAPA KERAT PEMIMPIN2 UMNO DLM MEMPERTAHANKAN BANGSA MELAYU DAN ISLAM BLH DI BILANG DGN JARI. BILA KOMUNIS DH MULA MAIN SENTIMEN KAUM PUN MASIH ADA JUGAK PENGKHIANAT MELAYU2 MURTAD YG MEMPERTAHANKAN IDEOLOGI MEREKA. ITU BLUM KIRA MUSUH DLM SELIMUT LG. ADOIYAIII