04 Disember 2009

Pengurusan Dana Awam : Antara Kepentingan Awam dan Cita-cita Politik!


Sejak kebelakangan ini, media arus perdana dan blog pro-kerajaan kuat menhentam parti - parti pembangkang. Kiri kanan depan BELAKANG mereka kena. Selepas satu isu pergi ke satu isu yang lain. Dari satu parti ke parti yang lain.

Parti - parti pembangkang ini menjadi defensif. Isu baru yang cuba dibawa dibalas dengan isu yang lebih besar dan mendapat perhatian rakyat!

Keadaan ini mungkin pada pemerhatian kita baik untuk 'membalas' apa yang telah mereka lakukan kepada parti pemerintah (lebih - lebih lagi di era Kerajaan Islam Hadhari), tetapi daripada satu sudut saya melihat serangan bertubi - tubi ini membahayakan kepada parti pemerintah.

Hujah saya adalah kerana, kerajaan terutama UMNO melihat ini perkembangan positif untuk memulihkan semula sokonga rakyat, maka mereka akan merasakan mereka berada di 'comfort zone'. Ini yang saya dapat lihat dan rasakan sejak kebelakangan ini.

Tindakan kerajaan parti pemerintah sejak akhir - akhir ini juga lebih menjurus mendapatkan populariti daripada umum. Misalnya penyaluran segera bantuan Rm 1 juta kepada mangsa banjir di Kelantan yang diumumkan oleh Tan Sri TPM.

Bukan kita tidak nak membantu bangsa banjir tetapi apa yang dirisaukan oleh saya adalah dimana datangnya dana segera tersebut perlu dijelaskan. Janganlah nanti RM 1 juta itu di ambil daripada peruntukan yang telah disediakan untuk pengurusan misalnya dan akan mengganggu prospek perbelanjaan kita tahun hadapan.

Sebolehnya sebelum sesuatu bantuan atau peruntukan tambahan diumumkan, pihak kerajaan terutama di EPU dan MAMPU memastikan dahulu bahawa dana kontengensi itu tidak akan mempengaruhi perancangan perbelanjaan negara masa hadapan.

Nampaknya kerajaan lebih suka menjadi popular dalam masa singkat tanpa memikirkan natijah yang bakal menimpa hasil tindakan tanpa perancangan yang rapi.

Saya berharap dana segera RM 1 juta tersebut telah dibuat penilaian yang sewajarnya oleh pihak kerajaan.

Kerana isu yang paling dominan yang menyebabkan sama ada rakyat kekal sokong atau tidak adalah kelansungan EKONOMI. Pengurusan ekonomi negara perlu bijak. Perancangan untuk memecahkan kek ekonomi juga perlu seimbang dan menepati kehendak semasa.

Antara Kementerian Pengangkutan dan Kementerian Kerja Raya..

Saya ingin menarik perhatian pembaca berkenaan tentang peracangan kedua - dua kementerian ini bagi bajet 2010. Kementerian Pengangkutan di peruntukan RM 18 Billion untuk 11 projek manakala KKR diperuntukan RM 1.2 billion untuk 12 projek.

Sedangkan kita tahu Kementerian Pengangkutan adalah kementerian yang gagal berfungsi dengan baik. Isu PKFZ, KTMB, dan terbaru dengan Air Asia menyebabkan banyak dana awam hanyut begitu sahaja!

Di KKR yang menguruskan lebih 17,000 km jalanraya di Malaysia, 11,400 jambatan  dan 6000 bangunan kerajaan menjadi nadi utama untuk kegunaan rakyat hanya diberikan tidak sampai 10% daripada bajet Kementerian Pengangkutan.

Maka dengan peruntukan yang sangat terhad ini, terpaksalah juga untuk memaksimakan penggunaannya. Dengan keadaan jalanraya musim hujan ini berlopak - lopak dan risiko cerun runtuh, semua pihak menunding jari kepada JKR sedangkan dana yang ada untuk membuat 'maintance' pun belum tentu cukup!

Perbendaharaan negara perlu peka dengan situasi ini. PM selaku Menteri Kewangan juga perlu realistik dalam pembahagian dana. Janganlah disebabkan Kementerian Pengangkutan itu dipegang oleh Presiden MCA dan KKR ini dipimpin oleh menteri cabuk UMNO, maka peruntukan dana didiskriminasi.

Sekarang ini ada arahan daripada Perbendaharaan yang melarang pembayaran kepada kontrak yang melebihi harga siling walhal perkara ini seharusnya tidak berbangkit. Jika tidak ada duit kenapa harga kontrak lebih tinggi daripada harga siling?

Sekarang kecoh pihak kontraktor tidak dapat duit selepas projek disiapkan atas alasan tidak boleh bayar pada harga yang lepas siling! Projek yang dalam pembinaan pula semakin perlahan dan masalah ini bukan sahaja kepada kontraktor terlibat tetapi kepada pengguna juga!

Nampak disini pengurusan dana awam masih tidak efisien dan sistematik. Menteri - menteri kita sering umumkan peruntukan 'ehsan' secara ad-hoc tanpa mengambil kira peruntukan yang ada di tangan dan  yang telah dijanjikan melalui kontrak kerja.

Kepentingan Awam mesti diletak melebihi kepentingan politik. Biar tindakan yang kita ambil itu tidak popular dikalangan rakyat tetapi memberi manfaat kepada mereka pada masa hadapan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Agak2 berapa kerat dlm BN/UMNO yg Antara ambil berat Kepentingan Awam?

Apa yg ada SELAMA INI bagi ahli politik BN terutamanya UMNO: Kepentingan Awam hanya menjadi batu loncatan mencapai Cita-cita Politik!

UMNO sudah membusuk sampai ke usus...dan tidak boleh di baiki lagi.

Biarlah UMNO pergi dengan kebusukannya asalkan orang Melayu beragama.