31 Mac 2010

Kisah Melayu dan Tanah Melayu . . .

Kaum Melayu ni memang cukup pantang dan sensitif bila dengar pasal isu tanah ni. Kalau kita lihat drama typical dalam tv, kalau cerita bab orang kampung, tak ada konflik pasal berebut tanah memang tak sah !

Dah menjadi tabiat karayawan kita, bila buat cerita pasal kampung mesti pasal berebut tanah. Banyak sangat ke tanah orang Melayu di kampung - kampung sekarang ni?

Setahu saya, orang Melayu yang banyak tanah cuma peneroka Felda, Felcra dan tanah rancangan lain. Itu pun sebab diberi oleh kerajaan tapi ada gak kelompok manusia yang tak bersyukur dalam Felda, felcra ni! Bab ni saya tak mahu komen, lain kali boleh cerita..

Yang menjadi akar artikel saya kali ini berkisarkan gelagat orang Melayu bila bercerita pasal tanah...tanah untuk kediaman atau perniagaan. Tajuk ini bersempena dengan pengumuman Dato' Seri Perdana Menteri semalam yang mengumumkan Sungai Buloh sebagai hub baru bagi Lembah Klang. klik sini.

Perancangan untuk membangunkan kawasan seluar 1,200 hektar tanah di Sungai Buloh sangat bagus dan wajar dipuji. Ini akan menyebabkan harga tanah di situ mulai naik sejak hari ini! hehehe..

Semua sedia maklum, Sungai Buloh ini dahulu tempat jin bertendang. Kalau dulu semasa tahun 80-an dan 90-an ia dikenali dengan Hospital Kusta, ladang getah milik LGM (Lembaga Getah Malaysia) dan kawasan hutan berpaya. Dsini juga tempat saya membesar18 tahun dahulu.

Kini ia bakal berubah wajah. Suntikan daripada KWSP pasti akan menyebabkan pertumbuhan disini akan bertambah dengan cepat. Penduduk - penduduk Kg. Baru Sg. Buloh akan tersengih - sengih riang kerana sokongan penuh mereka kepada DAP berbaloi - baloi! hehehe... Walaupun disitu diwakili oleh Dr. Nasir Hashim daripada Parti Sosialis Malaysia!

Sg. Buloh adalah dibawah Parlimen Subang (Sivarasa rasiah-PKR) dan 3 DUNnya adalah Lanjan (Elizabeth Wong - PKR), Kota Damansara (Dr Nasir - PSM) dan Paya Jaras (Dato' Bushro - BN).

Pecahan Komposisi kaum adalah Melayu - 50%, Cina - 35.9% dan India - 13.5% (mengikut data pengundi tahun 2008).

Adakah Sungai Buloh ini bakal menjadi Puchong ke-2? Semakin lama semakin ramai populasi orang Cina, orang Melayu akan 'dihalau' secara halus. Sudahlah Sungai Buloh ini di pinggir Lembah Klang, kemana Melayu akan di pinggirkan pula kali ini.

Percayalah pada PRU-14 atau 15, komposisi kaum ini pasti akan berubah! Melayu akan jadi minoriti!

Tetapi ini juga merupakan masalah atas sikap orang Melayu. Terlampau percaya benda mengarut dan terlalu lurus bendul..!

Dahulu semasa Puchong hanya dikenali sebagai kawasan lombong, orang Melayu dimomokkan dengan berita kemunculan buaya di lombong Puchong yang menyebabkan minat untuk membeli hartanah disitu kurang. Belum lagi ditambah dengan isu tanah lombong, cepat mendap. Sekarang ini, IOI Mall tu tak pernah mendap pun saya tengok!

Bermati - matian percaya, bahawa disitu ada buaya padahal tak pernah pun tengok, cuma dengar cerita sahaja. Tetapi hari ini, kita lihat Puchong menjadi bandar satelit kepada Petaling Jaya.

Harga hartanah melambung tinggi, kawasan perindustrian, pusat hiburan dan rumah urut berkembang bagai cendawan lepas hujan! Tetapi hanya dimonopoli oleh kaum Tionghua sahaja!

Melayu telah ditipu oleh 'buaya'!!

Ini di Sg. Buloh, cerita 'buaya' datang kembali tetapi dalam versi yang berlainan. Kali ini Melayu dimomokkan dengan cerita pasal kualiti tanah yang tidak begitu baik. Banyak kawasan berpaya dan tidak sesuai untuk komersial. Itu belum lagi cerita konon - konon risiko tanah runtuh yang boleh berlaku disitu.

Orang Melayu ni kalau dengar bab tanah lombong, berpaya, tanah tambak mulalah takut nak beli rumah sebab takut nanti tengah tidur, rumah mendap masuk dalam tanah! hehehe..

Kalau begitu tidak payahlah teknologi kejuruteraan yang ada sekarang ini pakai sebab orang takut nak percaya kukuh ke atau kuat ke rumah tu. Mereka lebih percaya cakap mitos. Mental dah kena block!

Akhirnya, orang Melayu menganga lagi! Orang lain beli dengan harga murah sekarang, 20 tahun lagi dah boleh jual 3-4 kali ganda! Kita disitulah juga, asyik mintak tanah TOL saja..!

Nasib Melayu..sumpahan nama Tanah Melayu memang tidak akan berakhir selagi mana perangai orang Melayu masih tidak berubah... selepas ini dimana pula orang Melayu akan di'buaya'kan...?


1 ulasan:

Johan berkata...

Artikel yg membuka mata.
Terima kasih.