29 Disember 2009

Ke Mana Tan Sri Timbalan Perdana Menteri?


Tragedi 66 : 63 meninggalkan trauma kepada kepimpinan parti pemerintah. Tanggal 14 Disember pasti akan dikenang sebagai tarikh 'pengajaran' kepada Barisan Nasional.

Siapa yang harus dipersalahkan? Mungkin ada yang melihat Nazri Aziz, Menteri yang menjaga kerusi meja Parlimen yang perlu dipertanggungjawabkan.

Ada juga yang menuding jari kepada Ketua Whip BN iaiau Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dituduh cuai kerana tidak menjalankan tugas dengan baik.

Yang pasti tragedi telah berlalu. Kesemua 137 Ahli Parlimen kerajaan dan penyokong kerajaan perlu mengambil iktibar bahawa kelekaan bakal mengundang malapetaka.

Yang pasti, sejak isu itu kelibat Tan Sri Muhyiddin agak kelam kelihatan sama ada di media massa ataupun acara rasmi. Mungkin Tan Sri sedang bercuti.

Dalam tempoh itu juga kita telah dikejutkan dengan beberapa siri berita yang kurang enak di dengar. Daripada isu undian kelulusan Bajet 2010, kehilangan enjin jet pejuang, kemelut yang melanda Pas dan khabar angin pemilihan Khairy sebagai anggota kabinet kerajaan, pendapat dan ulasan daripada Tan Sri Timbalan Perdana Menteri tidak kedapatan.

Mungkin kebanyakan orang tidak perasan tetapi apa yang saya lihat ketika ini, isu ini adalah bermula daripada tempelak Muhyiddin kepada Nazri yang menggelarkan Tun Dr Mahathir dengan gelaran rasis. Muhyiddin menganggap Nazri sebagai 'agak melampau' mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa.

Manakala Perdana Menteri 1Malaysia kita tidak menyatakan sebarang komen atau ulasan. Seperti dijangka - play safe!!

Hal ini mungkin menyebabkan Tan Sri Muhyiddin 'terasa' kerana melihatkan kesungguhan Tun Dr. Mahathir mempertahankan dasar kerajaan sedia ada daripada dibolak balik oleh pembangkang yang disokong oleh segelintir pembesar kerajaan.

Sama juga dengan isu hebahan kehilangan enjin jet pejuang dan individu yang bercita-cita menjadi PM dan mengangkat Khairy sebagai Menteri seminit selepas dilantik adalah individu pertama yang menawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO walaupun Pak Lah belum umumkan lagi hasrat berundur! Siapa lagi kalau bukan Zahid Hamidi.

Diketahui bahawa kedua - dua menteri haprak ini adalah anti kepada Tun Dr Mahathir. Maka Muhyiddin yang menjadi pencetus kepada transformasi UMNO pasca PRU-12 yang menjadi penyokong tegar Tun turut dilibatkan sama.

Walaupun isu kehilangan enjin jet dan BTN bukan berada di dalam garis kuasa Muhyiddin di dalam kementerian beliau tetapi selaku orang No.2 kerajaan, beliau berhak dan mempunyai kuasa untuk bersuara. Tetapi dimanakah beliau???

Najib agak terhimpit di dalam isu - isu ini. Di antara kepercayaan kepada orang No. 2 ataupun untuk 'membalas' budi kepada orang-orang yang 'berjasa'.

Najib sering dibisikkan dengan tohmahan jahat bahawa hasrat Muyhiddin menentangnya kelak, kerana sering kali Muhyiddin dilihat lebih baik pidato dan hujahnya. Mungkin dilihat Muhyiddin ingin menjadi lebih popular daripada beliau.

Maka konsep 2M ketika era Mahathir-Musa Hitam cuba dimomokkan kembali.

Tetapi bagi saya, Muhyiddin adalah pemimpin yang loyal dan sangat menjaga kepentingan parti. Sekiranya beliau bercita - cita menjadi PM, sudah pasti pemilihan UMNO lepas beliau melanggar terus Najib kerana beliaulah yang membuka jalan kepada re-generasi UMNO dengan pengunduran Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Najid sekarang dikelilingi oleh 2 kelompok. Satu adalah kumpulan yang menjadi aset dan menjadi benteng utama menentang dakyah dan propaganda parti penyanggah manakala sekelompok lagi lebih suka menjadi populis dan mengampu tetapi dalam pada masa yang sama membunuh karakter Najib dalam diam, tetapi Najib 'mengenang jasa' mereka!

Makanya disini korban politik perlu dilakukan oleh Dato' Seri Najib. Yang mana perlu dikorbankan itu terpulang kepada beliau. Sama ada untuk kekal menjadi Perdana Menteri selepas 2012 ataupun Perdana Menteri terakhir Barisan Nasional , keputusan di dalam tangan beliau!!

3 ulasan:

TAAVEEKUN PERAK berkata...

ds najib dan ts muhyiddin adalah pasangan yg paling ideal gagah dan berwawasan.kita semua perlu sokong mereka agar terus memimpim malaysians toward.

YEOP PARIT berkata...

SALAM PERJUANGAN DARIPADA YEOP PARIT

bRAVEhEART berkata...

Salam sahabat, satu tulisan yang baik dn saya bercadang untuk mengambilnya sebagai asas kepada posting saya yg akan datang. Kiranya ini saya lakukan, saya akan link-kan posting say itu ke blog ini dan memaklumkan nya kelak. Selamat berjuang ~ bRAVEhEART