09 Februari 2010

Cara Mengenal Pemimpin Politik Malaysia Tanpa Melihat Wajah!!

Gambar sekadar hiasan. Saya doakan agar Nenek Maimun berada dalam keadaan sihat di berkati oleh
Allah Yang Maha Esa

Biasanya  pemimpin sesebuah pertubuhan politik itu dikenalpasti melalui wajah, tubuh badan fizikal mereka. Jika kita mendengar suara mereka melalui audio pun kadang - kadang boleh terkeliru.

Tetapi kini, pemimpin politik di Malaysia kita boleh kenali melalui kenyataan dan tutur kata mereka. Tidak payah tengok muka mereka pun kita boleh kenal parti mana dia datang. Kalau suara mereka ditukar daripada halus kepada garau pun tidak sukar untuk mengecam parti mana dia wakili . . .

Situasi 1
'Mahkamah Persekutuan akan menentukan siapa yang sah sebagai Menteri Besar Negeri X pada 9 Februari 2010'.

Pemimpin A - 'Saya yakin saya menang dengan 4-1. B telah merampas jawatan daripada saya! Hakim - hakim yang mengadili diyakini mampu membuat keputusan tepat (jika saya dipilih)'
Pemimpin B - 'Saya berserah kepada Allah. Apa jua keputusan mahkamah, kita akur.'

Situasi 2
'Mahkamah Persekutuan sebagai Mahkamah tertinggi di Malaysia memutuskan dengan sebulat suara keputusan adalah mengekalkan B sebagai Menteri Besar Negeri X yang sah.'

Pemimpin A - 'Keputusan mahkamah adalah diluar jangka dan amat menyedihkan. Keputusan ini tidak mencerminkan situasi sebenar. Semua Hakim dan kena beli! Saya akan membuat rayuan...di Mahkamah Antarabangsa pulak!!! Arrgghhh!!!'
Pemimpin B - 'Alhamdulillah syukur kepada Allah dan terima kasih kepada semua yang menyokong. Ini kemenangan untuk Paduka Seri Sultan Perak dan rakyat Perak keseluruhannya.'

Situasi 3 (Jika keadaan sebaliknya berlaku di Situasi 2)
'Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa keputusan Mahkamah Rayuan adalah salah dan B adalah tidak sah sebagai MB Negeri X. Maka A adalah dikembalikan jawatan asal beliau berkuatkuasa serta merta.'

Pemimpin A - 'Keputusan yang adil dan hakim - hakim yang bersidang menunjukkan kebijaksanaan mereka. Selepas ini tugas pertama saya ialah mencari kembali kereta ku AGS10 yang dicurik oleh B!'
Pemimpin B - 'Seperti saya katakan dulu, kita redha dan akur dengan keputusan ini. Mahkamah telah membuat keputusan, maka kita kena terima dengan berlapang dada.'

Situasi 4
Pemimpin dalaman sesuatu parti mengkritik rakan kompenan /pakatan parti mereka sendiri. Apa kata pemimpin utama mereka?

Pemimpin A - 'Kita akan hadapkan mereka ke J/kuasa Displin kerana mereka jadi Agen Parti Y(parti lawan). Dia tidak boleh komplen rakan dalam pakatan walaupun agama dan bangsa nak digadai.'
Pemimpin B - 'Kita akan lihat apa punca luahan tersebut. Kita ada Mesyuarat parti kompenan. Kita akan selesaikan di dalam mesyuarat tersebut. Sebarang masalah antara kita boleh diselesaikan sebab kita ada konsesus yang jelas sejak PRU pertama lagi.'

Situasi 5
Sebuah artikel / gambar di dalam blog yang menghina pemimpin di dalam parti mereka. Ulasan..?

Pemimpin A - ' Tindakan yang biadap dan keji. Mereka tidak boleh mencaci pemimpin kami kerana pemimpin kami maksum, semua cakap beliau ibarat fatwa yang wajib diikuti. Kalau kami kutuk dan fitnah mereka diharuskan kerana itu pesan pemimpin kami.'
Pemimpin B - 'Apa? Menghina? Biasalah adat berpolitik..marah tu marah juga tetapi perlu le sabar kerana ini salah satu seni dalam berpolitik. Mereka pun kena tahan le bila kena benda yang sama. Kalau tak tahan kena maki, berhenti jadi ahli politik!'

Ini antara beberapa situasi dalam skesta politik tanah air kita. Amat mudah untuk mengecam parti mana yang diwakili oleh mereka - mereka yang ditandakan sebagai 'anu' A dan B di atas. hehe...

Kalau baca ulasan/komen balas di dalam blog pun kita boleh tahu apa doktrin pegangan sipengulas tersebut. Ohya.. daripada ulasan/komen blog pun kita boleh tahu dari mana mereka datang misalnya daripada blog Jeefry Damien (jangan marah bro..heheh) . . .

Penyokong A - woi P***, ko memang b**i, ko dah kutuk ulama'. Ko memang anj*** B*. Tak dapat bau sorga lah ko! - ANON/TANPA NAMA... hehehe

Penyokong B - woi orang P*S, dah kena kutuk Nik Naj** baru korang melompat. Korang kutuk B* boleh pulak! Dasar Parti Ajaran Set**! - Pemuda Berani (Akaun Goggle)

Mudahnya mengenali pemimpin dan penyokong parti di Malaysia ini dengan internet.... dan boleh di standardkan untuk perolehi ISO daripada Sirim ni..hehehe

2 ulasan:

ISAC berkata...

Sekarang masa bekerja untuk DS Dr. Zambry dan barisan Exconya.

Utamakan rakyaat bukan berpolitik X sudah2 mcm Pakatan....


Mohon Tuan publish kan blog kawan; http://bumiyang.blogspot.com di blog tuan

ISAC berkata...

Salam bro,

Terimakasih di atas sokongan tuan.