30 Mac 2010

Kemenangan CSL Bukti Kaum Cina Tidak Pentingkan Moraliti !!

Bagi masyarakat Melayu, kemenangan Dato' Seri Dr. Chua Soi Lek suatu yang mengejutkan kerana hampir 2/3 daripada korespondan kaum Melayu yang dibanci oleh Merdeka Center memilih Tan Sri Ong Ka Ting sebagai calon pilihan jawatan Presiden parti.

Tetapi majoriti masyarakat Cina optimis Chua Soi Lek adalah calon yang paling layak menyandang kerusi Presiden tersebut.

Dan akhirnya, CSL menang dengan kelebihan 68 undi daripada pencabar terdekat iaitu mantan Presiden.

Selalu benar, jangkaan dan harapan masyarakat di luar ini tidak diterjemahkan melalui kertas undi oleh perwakilan parti.

Lihat sahaja semasa pemilihan Ketua Pergerakan UMNO Malaysia tahun lepas, walaupun Dato' Mukhriz disebut sebagai calon 'favourite' dan mendapat pencalonan tertinggi di peringkat bahagian tetapi tersungkur di tangan Khairy Jamaluddin yang mendapat pencalonan tercorot.

Di MIC pula semasa pertembungan jawatan Timbalan Presiden antara Dato' G. Palanivel dan Dato' S.Subramaniam, undian yang dibuat oleh Berita Edisi 7 terbitan NTV7 menunjukkan lebih 83% memilih Dato' Subra sebagai calon paling layak tetapi pemilihan parti pada 12 September 2009 yang lepas menyaksikan G.Palanivel menang dengan 629 undi mengalahkan Dato' Subra (547) dan Sothinathan (280).

Kenapa perkara ini boleh berlaku? Adakah para perwakilan sengaja membutakan mata dan memekakkan telinga mendengar suara rakyat yang berada di luar lingkungan parti mereka?

Jika begitu, usahlah diungkap kata - kata untuk membela rakyat sedangkan suara dan kehendak rakyat tidak didengari!

Ada cakap - cakap semasa Perhimpunan Agung UMNO (semasa pemilihan), jika Ali Rustam bertanding mahu tersungkur Muhyiddin Yassin! Ini sebab perwakilan yang berkuasa mengundi adalah orang yang tidak nampak apa itu kehendak rakyat, yang nampak wang dan keselesaan!

Berbalik kepada isu kemenangan Chua Soi Lek, saya kasihan kepada Dato' Seri Najib yang terpaksa mengadakan sidang akhbar khas di Parlimen semalam berkenaan isu kemenangan CSL dan isu moralnya.

Seharusnya Najib tak perlu pening kepala untuk menjawab isu ini, biarkan sahaja Presiden MCA dan 901 perwakilan yang memilihnya menjawab!

Itu belum lagi dicampur dengan isu parti Gerakan yang memang menjadi duri dalam daging Barisan Nasional! Dengan sikap biadap dan kurang ajarnya menunjukkan inilah budaya masyarak Cina di Malaysia, kurang sopan dan rendahnya moraliti!

Dengan isu tunang Teoh Beng Hock melahirkan anak luar nikah dan dipersetujui pula oleh KDN dengan menamakan anak itu dengan nama Teoh, isu pemilihan Presiden MCA dan isu kurang ajar Teng Hock Nam (Pengerusi Gerakan P.Pinang) menunjukkan terkikisnya budaya ketimuran dalam hati sanubari masyarakat Cina di Malaysia sekarang!

Ia menggambarkan bahawa masyarakat Cina tidak melihat isu moral dan perilaku sebagai suatu yang wajib di pertahankan. Lihatlah jika di jalan - jalanraya sekalipun, masyarakat inilah yang paling kurang ajar. Pergi di P.Pinang, kita tahulah perangai mereka membawa kereta!

Saya bukannya rasis, saya juga mempunyai ramai rakan dalam masyarakat Tionghua ini tetapi ini hakikat yang perlu kita terima. Mereka telah hilang identiti ketimuran mereka dek kerana sifat individulisma yang semakin menebal.

Masalah ini turut mengheret kaum lain di Malaysia ini. Lihat sahaja di bandar - bandar besar, mereka tidak mahu bergaul dengan orang lain melainkan kawan dan keluarga terdekat sahaja.

Saya percaya dan yakin, menjelang 2020, rumah untuk orang - orang tua di Malaysia ini akan lebih banyak daripada rumah anak - anak yatim sebab anak sudah tidak mahu menjaga orang tua. Bukan salah anak tapi salah ibubapa yang mendidik..mendidik untuk menjadikan individulisme sebagai teras hidup!!


Tiada ulasan: