09 November 2009

Akhir Piala Malaysia : Bukti Kehebatan Tarbiyah Tok Guru !


Tahniah kepada Skuad Negeri Sembilan kerana berjaya mengekalkan rekod 100% kemenangan dalam kempen Piala Malaysia tahun ini dan membawa pulang piala yang berprestij itu.

Tahniah juga kepada sikap profesional dan keTAMADUNan yang tinggi yang ditunjukkan oleh penyokong Skuad Hoben Jang Hoben sepanjang perlawanan tersebut berlangsung. Saya sebagai anak jati Negeri Sembilan tidak berpeluang ke Bukit Jalil kerana minggu lepas giliran balik rumah mertua. ;-) Hanya mengikuti melalui siaran langsung TV1.

Apa yang menarik sepanjang perlawanan tersebut berlangsung dari kacamata saya bukanlah kehebatan skil individu dan aksi lincah pemain tetapi sikap ketidakTAMADUNan yang ditunjukkan oleh orang - orang berpakaian merah (penyokong Kelantan)!

Apa sudah jadi dengan produk Serambi Mekah? Mana kehebatan modal insan yang dilahirkan oleh 'Negeri Tadahan Wahyu'? Jika dituduh itu perangai orang UMNO tidak munasabah kerana tidak ada satu bendera UMNO atau BN yang kelihatan di stadium. Kelihatan bendera berwarna merah putih seperti Singapura, Kepulauan Solomon, Indonesia dan bendera bulan terang - Pas ! Maka kita boleh rumuskan bahawa penyokong Kelantan ini rata - rata tidak patriotik dan fanatik kepartian!

Satu Malaysia melihat perangai jelek penyokong kelantan. Dan sekaligus memberi imej negatif kepada kepimpinan negeri. Banyak sembang - sembang diruang siber sebelum perlawanan tersebut membandingkan pertembungan Kelantan - N.Sembilan adalah pertentangan antara Pas - UMNO!

Daripada sikap yang ditunjukkan oleh kedua - dua penyokong, dapat dirumuskan bahawa produk modal insan Negeri Sembilan adalah jauh lebih berkualiti daripada produk 'Membangun Bersama Isle' Kelantan.

Walaupun penyokong N.Sembilan cuma 20,000 daripada 85,000 penyokong yang hadir, membuktikan bilangan yang banyak tidak berguna jika perangai macam syaitan! Patutlah Tok Gurunya suka berkawan dengan syaitan untuk tumbangkan UMNO sebab anak buahnya majoriti perangai macam syaitann!!

1 ulasan:

bakmai berkata...

Hmmmmmmmm..mmg bodo !!!!!!!