16 November 2009

Politik Persepsi : Senjata Makan Tuan!



Fitrah alam. Baik di balas baik, jahat akan di balas jahat! Itulah yang sedang berlaku di dalam kem parti - parti pembangkang mutakhir ini.

Jika dahulu mereka menggunakan propaganda dan penyebaran berita berorentasikan persepsi untuk menyerang kerajaan, tetapi kini mereka tertekan dek kerana persepsi ini jugalah menyebabkan mereka di lihat jelek oleh rakyat!

Contoh seperti isu ba'iah talak 3 dan penajaan Menteri Besar Kelantan ke Tanah Haram. Pemimpin Pas menggelupur menjawab dan mempertahankan pendirian mereka.

Walaupun isu ba'iah talak 3 ini bukan lah dipraktikkan oleh majoriti pimpinan Pas, tetapi isu ini sedikit sebanyak telah menyebabkan pandangan orang ramai adalah Pas sanggup memperjudikan institusi keluarga untuk kepentingan politik kepartian! Pengundi wanita yang menguasai 55 % undi sangat responsif dalam isu ini. Muslimah Pas juga terkedu untuk menjawab.

Ketua Muslimah Pas, Nuridah Mohd Salleh mengeluarkan kenyataan menyokong isu ini selepas hanya dikeluarkan di media tidak sampai 48 jam walaupun kenyataan rasmi oleh pucuk pimpinan Pas belum keluar lagi. Nuridah telah melatah ! Seharusnya isu ini biar dijawab oleh pucuk pimpinan parti dahulu dan mengkaji sama ada isu ini benar atau sebaliknya tetapi Nuridah mengambil jalan pintas dengan terus mengeluarkan kenyataan untuk menyokong isu ba'iah ini.

Penajaan pakej menunaikan haji kepada MB Kelantan mewujudkan polemik baru bahawa Murshidul Am Pas itu juga terlibat dengan rasuah. Rasuah bukan setakat dengan wang ringgit tetapi ia berlaku sekiranya sesuatu pemberian itu  menyebabkan adanya keterikatan perjanjian secara tidak sengaja antara penerima dan pemberi! Penaja mesti ada 'benda' yang dimahukan daripada MB Kelantan. Ini telah mendatangkan persepsi negatif di kalangan rakyat kepada Nik Aziz! Kesian..semakin lama memerintah, semakin buruk reputasi, kelak turun takhta langsung tidak dihargai!

Pas tidak bersedia berhadapan dengan taktik baru dunia siasah iaitu politik persepsi. Pas telah terjerat dengan senjata mereka sendiri!

PKR juga tidak terkecuali. Jika dahulu mereka mempertikaikan peranan institusi perundangan dalam kes mahkamah tetapi hari ini penangguhan yang berpanjangan kes liwat Ketua Umumnya mewujudkan persepsi dikalangan rakyat bahawa kebarangkalian Anwar bersalah sangat tinggi memandangkan beliau kecut berhadapan Saudara Saiful Bukhari!

Terbaru kes melibatkan saham RM 8 juta oleh sesumpah belaan 'Raja Sesumpah', Azmin Ali. Anwar menafikan tetapi beliau telah tersalah langkah! Sindrom penafian yang telah dijangkiti oleh Anwar daripada UMNO Zaman Kerajaan Islam Hadhari telah menyebabkan beliau terperangkap dalam persepsi negatif oleh rakyat marhaen.

Kenapa Azmin sahaja di'serang' oleh rakan-rakan blog dan pemimpin diluar sana, tidak orang lain? Ada ramai lagi diluar sana, tokoh politik dan usahawan yang rapat dengan Anwar .

Saya pasti ia tidak ubah seperti kata pepatah, 'kill two birds with one stone!'. Saya pasti mesti ada niat lain selain pendedahan terbuka isu pemilikan saham Azmin ini. Dan saya tahu niat itu adalah untuk menguji sejauh mana kasih dan sayangnya Anwar kepada Azmin! Anwar telah terjerat dengan politik persepsi, senjata telah 'menikam belakang' tuannya kembali!

Jika dahulu hanyap pihak kerajaan BN sahaja yang bersifat defensif dan menjawab sebarang isu persepsi tetapi kini suasana telah berubah! Pembangkang pula nampak keletihan untuk mempertahankan isu persepsi ini! Nak menyerang kerajaan pun tidak ada masa sebab sibuk nak menjawab isu - isu ini! Inilah penangan senjata baru dunia politik ..... persepsi lebih penting daripada realiti!

Tiada ulasan: