23 November 2009

Imbas Kembali Manifesto Pembangkang di Selangor



Tidak payah saya memulakan mukadimah dengan panjang lebar. Mari kita menelusuri satu - persatu janji dan tawaran mereka kepada rakyat Selangor selepas 20 bulan memerintah !

URUSTADBIR BERWIBAWA :
1) Pastikan semua pemimpin bersih dari rasuah  - uweekkk! Nak termuntah! Kalau tak ada kes, kenapa SPRM di halang membuat kerja? hehehe. takut ke?
2) Siasat penyelewangan pentadbiran tanah dan sumber negeri - jangan lupa siasat sekali kawasan tanah yang diberikan kepada kuil - kuil haram, pembatalan SRJK (Tamil) dan pemberian lesen untuk barang lupus yang berleluasa di Selangor kini.
3) Menghentikan projek yang membazir - pengambilan Talam Corp yang hampir bankrap satu langkah penjmatan yang baik dan telus, bagus!
4) Pastikan ketelusan pentadbiran negeri - SELCAT diguna untuk menghentam ADUN BN dan penjawat awam di Selangor. Pemimpin pembangkang seperti Hasan Ali yang bantai SELCAT tidak dikenakan sebarang tindakan - double standard!
5) Hentikan campurtangan politik dalam perniagaan - Poyo betul manifesto ni! Takkan Ronnie Liu dan kawan - kawan DAPnya tidak berminat menambah kekayaan. Hehehe. Premis rumah urut dan kalabumalami yang berlambak di Puchong dan Subang Jaya itu milik siapa?
6) MELARANG Ahli Exco terlibat dalam perniagaan - Tan Sri Menteri Besar, siapa yang tak terlibat yer? Boleh saya tahu?

SOSIAL DAN KEBAJIKAN RAKYAT :
1) Tabung permulaan RM100 anak kelahiran Selangor - saya pernah minta sebab anak saya lahir di Hospital Serdang bulan Mei lepas tetapi tidak ada jawapan dari Kerajaan Selangor pun! Tipu ka..?
2) Bantuan RM 75 sebulan anak yang dihantar ke nurseri - di mana perlu dapatkan borang?
4) Bantuan RM 1000 kepada anak Selangor masuk IPT - Anak - anak Selangor yang masuk IPT sesi 2009/2010 layak memohon ni. Kalau ada 5,000 orang, RM 5 juta Negeri Selangor kena keluar..kayap nanti ni! hehe
7) Membuka pusat sukan mini dan kelab rekreasi - kena ubah ni :- membuka pusat rumah urut dan kelab malam..! hehe
9) Elaun kepada ibu tunggal yang layak - Ibu tunggal di Kota Damansara dihalau sebab tak bayar duit sewa rumah. hehe. Berkebajikan sungguh!
12) Mewujudkan institusi menyelaraskan hal ehwal agama selain Islam - ha.. yang ni memang dikotakan. Teresa Kok dan Xavier memainkan peranan penting nak wujudkan IRC dibantu kawan sebantal Zulkifli Nordin, Sivarasa Rasiah!

KESIHATAN RAKYAT :
1) Cuti bersalin 90 hari - masih kekal 60 hari dikalangan penjawat awam negeri dan swasta. tidak pernah dibentangkan Dewan Undangan dan mesyuarat exco.
2) Cuti 14 hari kepada suami - masih kekal 7 hari (termasuk sabtu,ahad dan kelepasan am)
3) 1 bulan cuti wanita kematian suami - ???, ada ker?
4) Perubatan percuma warga emas 65 tahun - tipu lah, nak buat pembedahan tetap dikenakan bayaran.

EKONOMI RAKYAT :
1) Menyediakan premis perniagaan yang mencukupi - ini terpakai khas kepada non-bumi. Peniaga melayu seperti di Downtown Kota Damansara dipersilakan berambus sebab ada restoran Cina tak masyukkk sebab peniaga Melayu kacau daun!
5) Air percuma 20 meter padu - yang ini di akui dibuat, terima kasih! Tetapi nasib bagi pengguna meter pukal macam di flat dan apartment bagaimana? Ingat lagi kes bekalan air dipotong di Putra Perdana, Puchong sebab pemaju (Talam) tak bayar air sedangkan penduduk setiap bulan bayar! hehe..!!

KESELAMATAN RAKYAT :
1) Kuatkuasa perlindungan alam sekitar bagi mengelakkan banjir dan tanah runtuh. Kes baru - baru ini di Rawang membuktikan bahawa penguatkuasaan pembinaan di lereng bukit dan tanah tinggi hanya omongan kosong kerajaan Tan Sri Khalid.
2) Ganti Rukun Tetangga dengan sistem baru yang lebih berkesan - mana dia? cakap je berdegar - degar tapi habuk pun tarak!!

Saya hanya mengulas beberapa intipati daripada keseluruhan manifesto retorik pakatan pembangkang ini. Bakinya, bolehlah kita menafsirkannya mengikut perspektif dan pandangan daripada kaca mata kasar kita.

2 perkara yang boleh disimpulkan disini ialah pertama, memang mudah untuk menawarkan sesuatu kepada rakyat bila mana kita tidak berada di kerusi kerajaan dan kedua, kepercayaan rakyat kepada mereka yang diharap menjadi alternatif yang lebik baik daripada BN tidak kesampaian. Malahan episod pemerintahan yang lebih buruk dan dangkal telah disajikan oleh mereka dengan pembalasan dendam kepada BN dan pembolotan ekonomi dan perniagaan.

Rakyat marhaen mungkin telah sedar tetapi pemimpin BN dan UMNO di sini masih nyenyak dibuai mimpi!

1 ulasan:

Jeffry berkata...

SLM BRO..MANIFESTO NEGERI BERKEBAJIKAN??..KEHKEH INI MANIFESTO CAP AYAM JEK BRO. SUKE2 EMAK ABAH DIA JEK REKA2 SENDIRI SAJE NAK SEDAPKAN HATI SENDIRI & BKN HATI RAKYAT! MB GAGAP2 SENDIRI BERHUTANG BEJUTA2 BILE NAK BAYAR?? KEHKEHKEH