17 November 2009

Mulut Mahathir, Tuan Penasihat dan 1Ringgit !


Selangor menjadi negeri pertama di dalam sejarah Malaysia mempunyai tuan penasihat ekonomi negeri! Terlantiknya mantan Menteri Kewangan, Dato' Seri Anwar Ibrahim mencetuskan polemik yang sempat 'dicuit' sedikit oleh bekas bossnya, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Tun dalam reaksi balas berkenaan isu tersebut berharap lantikan Anwar tersebut dapat memberikan 'sumbangan' yang berguna kepada kesejahteraan Negeri Selangor. Sumbang mempunyai dua maksud yang berbeza!

Tun juga menyindir perlantikan mantan Timbalannya itu mempunyai 'rekod cemerlang' dalam menghadapi krisis matawang dan ekonomi 1997/98. Atas penerimaan nasihat yang melulu daripada IMF dan Bank Dunia menyebabkan masalah ekonomi Malaysia semakin parah sehingga  Tun terpaksa memendekkan cuti 2 bulannya diluar negara. Ketika itu Anwar adalah Pemangku Perdana Menteri!

Ada orang secara sinis menyatakan termasuk di dalam blog Tun bahawa Anwar adalah menteri lantikan beliau sendiri. Sekiranya Anwar tidak pandai mengurus ekonomi, kenapa dilantik? Bagi saya soalan ini sangat mudah dijawab.

Anwar mewarisi Kementrian Kewangan ketika ianya stabil dan telah pulih daripada krisis ekonomi 1987. Anwar menjadi Menteri Kewangan pada tahun 1991. Ketika itu ekonomi Malaysia sedang meningkat maju dan KDNK negara mencapai tahap 8 - 9% setahun. Dengan kata lain, Anwar hanya mewarisi kepimpinan yang telah stabil tetapi belum teruji.

Kementerian Kewangan menjadi sangat progresif semasa dipegang oleh YM Tengku Razaleigh Hamzah pada tahun 1976 hingga 1984. Ia diteruskan lagi oleh pemikir ekonomi hebat Tun Daim Zainuddin  (1984 - 1991) sebelum diserahkan kepada Anwar.

Ketika Anwar menjawat sebagai Menteri Kewangan, kedudukan ekonomi negara sangat stabil. Ketika dasar penswastaan dan perindustrian negara digagaskan oleh Dr. Mahathir, struktur pola ekonomi negara telah berubah daripada p-economy (product economy - ekonomi berasaskan pengeluaran dan raw material) kepada k-economy (knowledge economy - ekonomi berorentasikan pengetahuan dan pencapaian teknologi). Idea ini digarap oleh Perdana Menteri ketika itu, bukannya Timbalan yang merangkap Menteri Kewangan!

Krisis Matawang 1997/98 menjadi ujian terakhir Dr. Mahathir kepada Anwar untuk tiket menduduki kerusi nombor 1 negara. Tun Dr. Mahathir memberi peluang Anwar mengurus negara selama 2 bulan dan ketika itu Anwar menjadi Pemangku Perdana Menteri! Malangnya, Anwar gagal.

Rahsia Anwar terbongkar. Persahabatan beliau dengan beberapa pemimpin barat sangat meragukan. Anwar menjadi proksi pemimpin tertentu. Tidak payah diulas kerana perkara ini fakta yang jelas dan sukar untuk ditolak.

Anwar menerima bulat -bulat idea IMF. Krisis kewangan semakin buruk dan runcing. Antara yang saya ingat idea gila IMF yang dipakai oleh Anwar adalah :
(1) - Menaikkan kadar faedah pinjaman bank - kepada peniaga, IKS dan sektor perkhidmatan.
(2) - Tutup bank dan kurangkan memberi pinjaman
(3) - Kurangkan perbelanjaan dalam urus tadbir negara.

Idea gila IMF tersebut sangat dibantah oleh Dr. Mahathir. Anwar pertahankan idea IMF tersebut. Untuk menyelamatkan keadaan perlu ada korban sama ada Anwar mahupun negara. Dr. Mahathir memilih untuk korbankan Anwar demi rakyat Malaysia!

Anwar disingkir, Dr. Mahathir menjadi Menteri Kewangan. Tun Daim dipanggil kembali. MTEN ditubuhkan dan dipimpin oleh Tok Pa. Langkah menongkah arus diambil :
(1) - Kurangkan kadar faedah pinjaman bank - galakkan aktiviti perniagaan
(2) - Jangan tutup bank tetapi gabungkan bank-bank kecil - Contoh gabungan CIMB dan AM Bank
(3) - Cairkan aset dan banyakkan aktiviti belanja dalam negara. - kempen Beli Barangan Buatan M'sia.

Langkah ini berjaya dan kebergantungan kita kepada IMF dan Bank Dunia dapat diminimakan. Saya masih mengingati wajah pemimpin - pemimpin Indonesia dan Filipina ketika menandatangani perjanjian pinjaman IMF. Michel Camdessus berdiri dibelakang dengan pandangan angkuh dan agenda tersirat.

Tidak lama selepas itu, kedua- dua kerajaan ini tumbang. Suharto di Indonesia, Presiden Fidel Ramos di Filipina. Diganti dengan BJ Habibie dan Gus Dur (rakan Anwar - juga proksi US) di Indonesia dan Joseph Estrada (rakan Anwar - juga proksi US) di Filipina mewarisi hutang yang tinggi faedahnya yang dikenakan oleh IMF. Keadaan masih tidak pulih. Malaysia yang ego tidak mengambil pendekatan IMF berjaya keluar dari kemelut ekonomi tersebut.

1997 menjadi bukti bahawa Anwar adalah pemimpin yang meneruskan dasar sahaja tetapi jika ada masalah, ideanya tidak praktikal dan bakal mengundang malapetaka yang lebih dashyat!

Kedai 1Ringgit di Selangor

Kini, Kerajaan Negeri Selangor melantik Anwar menjadi penasihat ekonomi bernilai seringgit atas faktor yang tidak diketahui.

Nilai 'politik' RM 1 adalah sebagai mengelabui mata rakyat Selangor. Sekiranya Anwar dilantik menjadi Penasihat Ekonomi adakah ia tertakluk di dalam Undang Tubuh Kerajaan Selangor? Apa tugas Setiausaha Kewangan negeri? Adakah ia mendapat perkenan Sultan atau ianya terkecuali mendapat restu Sultan?

Sekiranya hanya berpandukan jawatan yang tercatat di dalam resume sebagai Menteri Kewangan Malaysia 1991 - 1998, maka itu adalah penilaian yang silap. Kerana Anwar hanya bijak  meneruskan dasar sedia ada. Tetapi sekiranya Selangor terjerumus dalam masalah ekonomi, nescaya idea gila Anwar pasti mengundang bahana (dengan merujuk kes krisis matawang 97/98). Ini tidak tercatat di dalam resume beliau!

1 ulasan:

pencinta kebenaran berkata...

thanks utk yr article yg best..mmg pun nuar cenggitgu!