11 November 2009

PKR : Anwar, Zul4Kulim dan 'Hidden Agenda'


Konflik dan isu politik di negara Malaysia seakan tidak berkesudahan. Ada sahaja isu baru timbul tiap hari. Sama ada ia positif atau memberi lebih banyak implikasi negatif, terpulang kepada individu untuk menilainya.

Apa yang tertarik sejak kebelakangan ini, api dalam sekam di dalam Pas dan PKR sudah menjulang naik. Ribut dalam cawan sudah melimpah keluar.

Pas pening dengan masalah 'anak - anak sesumpah' dan masalah baiah. PKR pula dengan pertentangan idealogi sesama ahli juga angkara 'bapa sesumpah'!

Siapa kata UMNO tidak ada masalah? UMNO juga mengalami masalah terutama dalam mengendalikan kerenah parti kompenan dalam BN tetapi lensa kamera dan alat perakam suara sekarang ini tertuju kepada dua parti penyanggah pimpinan orang Melayu iaitu PKR dan Pas.

Isu Pas dan baiahnya bukan merupakan isu baru. Semasa di dalam kampus dahulu, saya juga mendapat maklum daripada rakan dalam blok anti-establisment (pro pembangkang), mereka juga melafazkan baiah di depan Amir mereka dan disaksikan oleh Pemuda dan Muslimah Pas! Jadi saya tidak hairan perkara itu juga berlaku pada Pas.

Apa yang lebih menarik adalah perkembangan di dalam parti multi-bangsa, PKR. Konflik dalam parti tidak dapat lagi ditutup oleh Ketua Umumnya, Dato' Seri Anwar Bin Hj Ibrahim. Mungkin telah terdetik jauh dalam sudut hatinya bahawa dia telah melakukan banyak kekhilafan dalam percaturan politiknya.

Dengan isu tidak sebulunya pemimpin - pemimpin di dalam parti itu sedikit sebanyak telah mencabar kredibilitinya sebagai 'next Prime Minister' sepertimana yang sibuk dicanang merata tempat.

Pertelingkahan terbuka antara Zulkifli Nordin dan Sivarasa Rasiah mencerminkan bahawa terdapat kelompok pemimpin di dalam parti itu yang dipinggirkan suaranya atau lebih mudah dikatakan, pimpinan tertinggi bersikap 'double standard'! Ada pemimpin yang dilebihkan, ada pemimpin yang diketepikan. Ia tidak boleh dinafikan lagi!

YB Kulim/Bandar Baharu yang konsisten dalam gerak tempo perjuangan Islamisnya bertembung idealogi dengan pimpinan parti yang sangat radikal dan kritikal kepada Islam. Ia dipimpin oleh Naib Presidennya sendiri Sivarasa Rasiah (MP Subang) dan pimpinan non-muslim PKR seperti Gobalakrisnan (MP Padang Serai), Elizabeth Wong (DUN Bukit Lanjan).

Jika Pas terbahagi dua kepada golongan ulama' dan profesional (dahulu) dan kini golongan Presiden dan Erdogan, PKR juga tidak terkecuali.

PKR terbahagi kepada dua kelompok iaitu golongan liberal - moderate dan golongan radikal / kritikal. Manakala Zulkifi Nordin yang membawa pendekatan Islamik adalah kelompok ke-3! Di dalam PKR cuma beliau sahaja menunjukkan kesungguhan di dalam perjuangan Islamik manakala lain - lain pemimpin Melayu dalam PKR lebih kepada liberal - moderate.

Walaupun terdapat 7 Ahli Parlimen PKR (seperti Kamarul Baharin - Teluk Kemang dan Wee Ka Siong - Wangsa Maju) yang menyatakan sokongan kepada Zulkifli dalam isunya dengan Sivarasa, ia hanya sokongan golongan liberal dalam menentang fahaman radikal yang menjadi seteru mereka di dalam parti! Tidak lebih dari itu!

Zulkifli sudah boleh berkira - kira untuk tinggalkan parti yang sangat goyah pendiriannya itu. Saya pernah menghantar komen ke blog beliau Zul4kulim.blogspot semasa isu kepala lembu dan kuil. Saya bertanya apa pendirian parti dalam isu ini. Kenapa Khalid Ibrahim bertindak seolah-olah ada orang lain menjadi MB di Selangor. Apa teras perjuangan PKR dan kenapa beliau tidak mengulas isu moral DSAI? Tetapi beliau tidak menyiarkan komen saya tersebut.

Nampak, beliau seolah -olah terjerat kini. Atas dendam kesumat dan kebencian melampau beliau kepada UMNO dan BN telah menyebabkan maruah dan kredibiliti beliau semakin dipertikaikan. Lantas beberapa isu ini dijadikan batu loncatan untuk menunjukkan kepada umum bahawa Zul4kulim ada pendirian sendiri. Tetapi bagi saya ia cuma retorik YB ini!

Saya percaya dan yakin, setelah dipujuk dan ditepuk belakang bahu oleh Anwar kelak, maka redalah amarah beliau kepada Siva (penggerak utama IFC).

Adakah beliau alpa bahawa parti yang didokongnya selama ini terdapat malaun-malaun yang cuba menyamaratakan agama Islam di bumi Malaysia ini dengan agama lain. Dengan kata lain menghina Islam dan melanggar Perlembagaan Negara?

Tidak guna hanya beliau keseorangan berkokok berjuang tetapi ramai lagi rakan yang diam untuk menyelamatkan perut masing -masing. Keluar dan mufarakah dari PKR.

Agenda Tersembunyi Golongan Radikal PKR
Dalam memerhatikan gelagat malaun - malaun puak radikal dalam PKR seperti Siva dan Gobala, terdetik perasaan geram dan meluat. Lakonan semasa siri pilihanraya kecil dan percakapan di dalam parlimen menunjukkan mereka ini sudah melampau.

Anwar Ibrahim sedang diperalatkan oleh mereka. Siapa disebalik gerakan ini? Kalau kita perhatikan bahawa Majlis Peguam seringkali bertindak menjadi jurubicara parti pembangkang. Semasa pilihanraya Penanti hari itu pun mereka bertindak mempertikaikan Rohaizat. Kenapa hanya dikemukakan semasa pilihanraya tidak waktu lain? Mesti ada agenda yang tersendiri. Mereka mengharapkan konsep 'give and take'.!

Mereka telah membantu pakatan pembangkang. Sekarang mereka menuntut pula habuan mereka. Tidak lain adalah untuk mewujudkan IFC (Inter Religous Council) untuk menidakkan Islam sebagai agama rasmi Malaysia. Mereka mahu mengawal institusi perundangan sehinggakan mereka boleh memanipulasi sistem kehakiman mengikut acuan mereka. Inilah tuntutan mereka! Kelak ramai orang Melayu akan dihadapkan ke mahkamah dan dipenjarakan ekoran menentang penyamarataan agama.

Pas masih kekal dalam retoriknya. Masih enak dibuai mimpi Negara Berkebajikan yang dicanang sambil disorongkan bantal oleh DAP dan diberikan punting susu oleh PKR.

Arus gelombang menolak Islam sebagai agama rasmi Malaysia semakin kuat di dasar sana. Menolak Islam bererti menidakkan kuasa Raja-Raja Melayu. Kelak Malaysia menjadi negara republik yang dipimpin oleh Presiden! Ingat, Perlembagaan bila - bila masa boleh dipinda lebih - lebih lagi pengubal (pengamal undang - undang) terdiri daripada Majlis Peguam yang kita tahu apa 'hidden agenda' nya!!

Tiada ulasan: